Showing posts with label entri dikala pening2 lalat.. Show all posts
Showing posts with label entri dikala pening2 lalat.. Show all posts

Sunday, October 7, 2012

Anggapanmu

Assalamualaikum (^^,)


Bila pegang buku2 ilmiah, buku2 agama, majalah agama etc. solusi, anis, asuh(bdk kecik) Q&A, mesti ada mulut yang cakap dia budak agama la mana baca buku, majalah, novel jiwang2. Akan ada soalan dari mulut hamba Allah ni bertanya “asal mana?  Sekolah agama ye dulu? Keluarga memang alim yer? Paling sadis ada yang tanya parents ustaz dengan Ustazah yer.

Persoalannya: Perlu ke tunggu datang dari negeri yg bawah ulama, perlu ke tunggu keluar dari sekolah agama mana, Perlu ke tunggu keluarga alim, Perlu ke tunggu mak ayah jadi ustaz, ustazah untuk pegang buku agama, baca majalah ilmiah, belek novel islamik. Perlu ke? Kalo yang jawab perlu tu sila muhasabah diri anda kembali. 

Bila pakai tudung labuh sikit, confirm orang akan label ustazah. Orang akan cakap belajar sekolah agama, asal negeri Kelantan @ Terengganu.  Takpun parents dia ustaz dengan ustazah @ ulama @ pegawai agama.

Persoalannya: Ape tak boleh ke yg bukan anak ustaz, ustazah, bukan budak sekolah agama,bukan anak ulama pakai tudung labuh? kalau anak Perak, anak Selangor ke anak Sabah ke negeri mane pun pakai tudung 'bidang 50 @60' tak boleh eh? Pelik bin hairan eh? Fatwa minda siapakah ini? Aurat tetap aurat walau bagaimana pun reka bentuk tudung anda. Yang WAJIB ditutup perlu ditutup bukan dibalut.

Bila bercakap melalui telefon lebih daripada setengah jam @ lama2, suara lembut2, gelak2, senyum2 cakap pun slow tone je,  ada orang akan cakap, “dia cakap dengan pakwe la tu”. Bila yang takde pakwe @ makwe diorang akan cakap “eh, dia dah ada makwe ke? Dah ade pakwe eh?

Persoalannya: ape tak boleh ke kalau cakap dengan  parents lebih daripada setengah jam dengan suara lembut, gelak2 bila bergurau, senyum2. Cakap guna slow tone.  Kalo cakap dengan pakwe makwe je kene slow tone lembut2 ala gadis Melayu akhir zaman yer. Dah tu dengan family men jerkah2, bila buat lawak tahan je muka buat muka serius. Bila bercakap dengan keluarga guna nada tinggi, nada jerkahan, nada kurang sopan, ada tu macam nak tak nak je kalo keluarga call. Ada yang tak jawab pun sebab alasan takut mengganggu orang lain. Ooooo..pandai eh! Bila pakwe makwe call  laju dan ayu je jawab, bisik2. Ceit! Pandai la buat tanggapan kat orang macam tu eh. 
Hmmmm! nak kata apa lagi kalau dah masih beranggapan sebegitu. 

Hati itu Allah yang pegang, maka mintalah kepadanya agar hati kita terus istiqamah memilih jalan yang benar dan cara hidup yang baik.  

#Carilah ilmu dalam apa jua pembacaan mu, setiap apa yang kita baca, itulah yang minda dan akal kita hadam.
#Peliharalah apa yang sepatutnya hanya untuk dirimu.

#Bercakaplah dengan penuh kelembutan dengan ibu bapa kita, dengan keluarga kita. Kerana mereka kita ada di sini.




Yang beranggapan itu hanya anggapan:
Nurulanishahuda 

Saturday, September 22, 2012

kahwin o kahwin (*_*)

Assalamualaikum....

Hari ini hari jumaat, esok hari sabu, lusa hari ahad..(ape ke bendenya la si Nurul ni merepek). Oh, ok. Paham2 la sendiri kan kalau cuti hujung minggu je mesti ada yang buat kenduri kahwin la, majlis merisik la, majlis bertunang la (gara2 baru dpt surprise esok ade majlis sdra).. tak sah kalau takde kenduri. Belum lagi menghitung cuti sekolah dan perayaan, 'confirm' punya la ade yang seronok bersanding, seronok dapat makan free.

bila dengar cerita kawan2 yang dah kahwin, hati tu terasa macam nak mengikut jejak mereka pulak dah. "Aihhh! nak ikut apa, calon pun tak dak lagi.. toksah dok gatai la Nurul", hati tu dah bidas dulu..muahaha
Serius! bila dengar cerita kawan tentang kehidupan selepas kahwin tu lebih baik memang terasa macam nak terus cakap kat mak gini, "mak, kakcik nak kahwin, mak carikan je calon, sape yang mak pilih itu yang kakcik ikut. Boleh tak mak?". Kome agak2 la kan ape reaksi mak Nurul bila anaknya buat permintaan macam tu. 
Agaknye la kan mesti mak akan cakap "habihkan le belajo dulu baru nak pikior kahwin, karang ijazah tah kemana, kamu pun tah kemana"
Takpun mak cakap "dah ade calon ke?"
"kahwin le, takde sape melarangnye pun" (dlm mimpi blh kot kalo dlm situasi yg tgh belajo skrg mak jwb mcm tu)

Terasa nak berteman dalam perjalanan membina kehidupan yang lebih baik, tapi perlu diingat tentang tanggungjawab yang sedia ada dan akan datang.
Sememangnya perkahwinan itu di tuntut. Tapi sekadar seronok2 nak kahwin sebab tengok orang lain tu seronok, pengisian tiada, tanggungjawab terleka, apakah yang terjadi akhirnya.. Kalau sudah bersedia dari segi fizikal, mental dan kewangan serta restu keluarga kahwinlah andai itu yang terbaik. Eceecceh! dah bunyi macam kaunselor rumahtangga.(aishh,tutup muka)

Pada yang belum berkahwin dan akan berkahwin (pastinya), jom persiapkan diri, kaut sebanyak mana ilmu untuk memantapkan tanggungjawab diri dan insan tersayang. Perkukuhkan mana2 tiang ibadat yang masih longgar. Dahulukan tanggungjawab yang dipikul sewaktu 'single' ni dengan baik. Tanggungjawab terhadap pelajaran pada yang masih belajar (macam saya (*_*), tanggungjawab terhadap ibu bapa dan adik beradik. Insyaallah andai jodoh telah tertulis untuk dirimu dan si dia, di tangan tok kadi juga akan terlafaz akad tersebut.

Buat rakan2 yang sudah berkahwin, may Allah bless both of you and have a happy family and with soleh and solehah children's. Be a good husband and wife, superb parents. Cinta sampai Syurga. Insyaallah.

Cukup sudah cukup, cukup sampai disini sahaja cerita tentang kahwin. Tak cukup ilmu lagi nak cerita tentang kahwin lebih2. (^^,)


hiasan semata2.
thanks to cikdil =)


Selamat dirisik dan merisik, selamat meminang dan bertunang, selamat bernikah dan dinikahkan, selamat bersanding. Selamat melayari fasa baru kehidupan.

# Maaf, Pelik sikit entri kali ni, jangan pening eh.(^^,)