Saturday, November 23, 2013

Jalan-Jalan Kenal Alam.

Assalamualaikum. Semoga Allah berkati kalian yang membaca. Banyak benda nak cerita tapi malas nak tulis. So just highlight few activity je la eh setelah 2bulan++ di Tanah Jogja.

30.10-1.11: Ujian Tengah Semester. 

Memang Sasau sekejap, tidur tunggang langgang. Berjaga lebih panjang daripada tidur sebab 5 Subjek habis dalam masa 3HARI. Dugaan. Tapi Alhamdulillah selesai.

02.11-09-11: Jogja-Bandung-Jakarta-Bogor.

Dah lama merancang nak keluar daripada Jogja. So inilah masa yang ada, yang lebih panjang nak memanjangkan kaki berjalan, dan nak balik kampung, kita takde kampung kat sini. Try jadi backpacker solo kononnya. Jujur. Ini pertama kali arrange percutian sendiri, booking penginapan, pengangkutan segalanya sendiri. Penat dan lelah itu jadi teman. Siap tanya kawan-kawan atau yang lebih senior pasal travel segalanya. Dan mereka dalam group backpackersmalaysia sangatlah membantu. Buat yang pertama kali travel jauh macam kami memang bingunglah jugak nak arrange mana dulu, jangan segan untuk bertanya sebab kalau memandai sendiri mungkin sampai tapi agak sukar sikit. Dan sepanjang kami ke sini Alhamdulillah, Allah hantar orang-orang yang baru kami kenal, membantu. Walaupun ada servis yang tak berapa ok, mungkin ada misscommunication between each other. Allah Maha Mengetahui.
Bandung, terima kasih kepada pengurusan hotel Mine Home Hotel Cihampelas, Serius. Daripada Operational Manager sampailah staf bawahan dia sangat bagus. Banyak sangat pertolongan dia bagi masa di Bandung. :)(: Pengangkutan Hayuka. Yang ni kurang berkenan sebab ketidaksefahaman memang bermasalah sikit. 

Stasiun Keretapi Jogjakarta. 
Kawasan Ciwidey. Penuh dengan belerang.
Mohon jangan bawa anak kecil bawah umur 6 tahun ke sini. 
 Segalanya ada disini. Nak buat Outdoor activity mcm Flying Fox and etc ada.
nak bagi makan kat arnab boleh, nak petik strawberry pun boleh.
Kiranya sapa nak bawak orang yang tak pernah rasa suasana kampung yang bersawah padi boleh datang sini. siap ada ternakan dan tanaman lain jugak.
Segalanya disini, bukan sekadar Floating Market.
Floating Market, Lembang. Ni kawasan tempat untuk makan.
Keliling dia macam tasik. 
Tangkuban Perahu, Lembang
Tempat ni baru je buka lepas hampir 2 minggu tutup sebab
 dia baru meletuskan lava ke something yang agak bahaya.
 Bau belerang pun masih kuat time ni.
Sepanjang jalan ke Ciwidey. Sangat sejuk mata memandang.
Tasik Situ Patenggang. Ciwidey.
Belakang atau ketengah sikit ada Pulau Cinta. :P

Jakarta. Penginapan free je sebab geng ekonomi UUM ada dekat sini. Turun jumpa diorang, jalan-jalan ke Jakarta, tengok Universitas Indonesia yang moden ditengah bandar. Kenal dengan orang Jakarta. Kenal budaya mereka. Lain sikitlah dengan Jogja. Mungkin sebab mereka orang kota raya =D. Thanks Yana, Bihan dan Yan bawak kami jalan-jalan kenal Jakarta. Kebetulan diorang takde kuliah, so dioranglah yang jadi tour guide kami.


KRL ni mcm LRT la kalau dekat Malaysia.
UI
pandangan dari bawah
Perpustakaan Universitas Indonesia
Bookstore dalam library. Library kita hado? :D
Computer Lab utk library. Memang advance canggih+ mewah
sebab semuanya Produk Apple. 
Design dalam library. 1st time masuk macam Whoaaaa!.haha






Depan library. Ada Starbuck. Ada Korean Cafe.
Memang grand library sini. 
Pelan Universitas Indonesia.

Magnum Cafe. Grand Indonesia :)

Marvelous :D 
Bogor. Ni plan last minit. Konon nak naik sampai Puncak sebab dah dekat sangat tapi MasyaAllah jalan sesak sangat-sangat ditambah dengan hujan makanya perjalanan dipendekkan pergi ke Taman Safari je la. Itupun seharian habis masa dekat situ. Konsep Open Zoo. Kiranya kita boleh drive kereta sendiri pergi tengok haiwan-haiwang yang ada kat situ atau boleh je naik public transport dia. Rimau singa lalu sebelah kereta takde apa pun cumanya jangan turunkan cermin tingkap kereta kalau untuk binatang buas nih. BAHAYA. Nanti korang yg jadi makanan dia. Dalam taman safari ni macam macam ada. Bak kata Yan "sini segalanya boleh, segalanya ada." Dalam zoo ada rumah hantu, ada flying fox, ada game mcm kat funfair tu.  Tiket masuk dia mcm biasalah dia nak bagi harga international RP250000. Tapi sebab si Yana ni yg beli dengan kad student makanya kami dapat kurang la harga sama mcm Indonesia masuk RP140000. haha. 


Dalam taman pun ada Taj Mahal. :P

Burung kakak Tua ni pandai cakap.
 kita cakap bye, dia pun nak bye jugak.
Ni pandangan dari atas.
Cable car.

muka gayat bihan.
Dia takut nak naik, tapi kita paksa :P

nampak tak zebra tu.
biasa tengok dalam kandang.
tapi kat sini terlepas bebas sama macam rimau, singa badak.

Okeh. Dah habis. Banyak ni je gambo yang nak share. Yang lain simpan sendiri-sendiri sudah :) Apepun yang penting tu sambil jalan sambil bersyukur sebab dapat kenal orang-orang yang kita jumpa. Learn something from it. Allah takkan berikan sesuatu dengan saja-saja. DIA nak kita belajar menghargai, dan belajar mensyukuri nikmat alam. Alhamdulillah. Sekian. Sayonara. Kapan-kapan ketemu lagi ya. Semoga Allah Redha. :)





No comments:

Post a Comment

ada orang bercahaya komen